След като вече знаем колко е важно да изградим сплотен екип, който умее да работи заедно, можем да постигнем тази синергия на работното място, прилагайки някои лесни и ефективни техники.
Започнете от първия ден
Веднага щом нов човек се присъедини към екипа, е добре да се планира среща или излизане извън работно време, която да “разчупи леда” и да помогне на новия колега да се приобщи по-лесно, както и на останалите да го приемат по-бързо. Много е важно мениджърът или тиймлидерът, да отдели време, което да прекара насаме с новия член на екипа, за да изгради доверие и разбирателство. Обедната почивка, например, е подходяща и в нея може да се обсъдят хобита и общи интереси, което да помогне за опознаването и в последствие намиране на най-правилния подход за съвместна работа.
Има бизнеси, които не отдават значение на доброто познаване на служителите. Истината обаче е, че ако собствениците и мениджърите познават добре хората, с които работят и им отделят нужното внимание, това ще ги накара да се почувстват значими и благодарни, че някой инвестира в тяхното развитие и успех. Това пряко влияе на лоялността им, постиженията на работното място и води до по-добри резултати.
Използвайте персонализиран подход
Необходимо е да се използва правилен подход за изграждането на екип, който да е съобразен с индивидуалностите и качествата на всеки. За целта служителите могат да направят различни тестове, например Личностен въпросник на Айзенк, тестът за 16те персонажа на Катрин Бригс и Изабел Майърс, типът човек според теорията на Юнг, които ще дадат по-ясна представа за характерите им. По този начин мениджърът ще знае кои хора биха работили по-добре заедно и по какъв начин да ги групира, за да за да бъде работата възможно най-ефективна. Това би увеличило продуктивността на екипа, изпълнението на задачи и таргети в срокове и съответно удовлетворението на всеки от добре свършената работа. Ако се отдели време, за да се изгради екип спрямо характерите на всеки и реакциите им в различни ситуации, то това би направило всеки тиймлидер по уверен в себе си и в хората си.
Изградете корпоративна култура
Доверието е ключов фактор при изграждането на екипи. Ако служителите нямат усещане за прозрачност и честност в общуването, то те по-скоро биха избягвали комуникацията, задаването на въпроси и споделяне на идеи. Тук идва ролята на лидера, който трябва да стимулира екипа си да споделя открито идеи и предложения както в ежедневната работа, така и на срещи с мениджъри или собственици. Важно е целите, визията и състоянието на компанията да бъдат ясни и споделяни с всички, особено ако се изменят с времето. Когато комуникацията е отворена и за двете страни, липсва напрежението в екипа, пораждат се чувства на уважение и лоялност, които спомагат за съвместната работа и заздравяват отношенията в екипа.