• User AvatarСълзица Янева
  • 05 ян., 2022
  • 0 Comments
  • 24 Secs Read

Как да задържите напускащи служители

Работната среда е променена от COVID-19 както за работодателите, така и за служителите. Вече е повече от нормално да се работи дистанционно и с гъвкаво работно време. Значителни промени се появиха в мисленето и изискванията на служителите, доскоро работейки за заплата, сега те очакват много повече от организацията, за която работят.

Cпopeд дaннитe, пoдaдeни oт нaд 1000 cлyжитeли в Англия oт ceĸтopитe гpижa, тpaнcпopт, лoгиcтиĸa и xoтeлиepcтвo, пoчти вceĸи чeтвъpти oбмиcля дa нaпycнe paбoтaтa cи пpeз cлeдвaщитe мeceци. Според статия на NPR с отдръпването на COVID-19 в САЩ, хората напускат работа в търсене на повече приходи, възможности и щастие. Доста объркваща действителност за всички, свикнали с традиционния подход работодател-служител, при който срещу заплата и евентуално други финансови стимули, работникът ще e винаги на разположение. Допълнително усложнение за организациите е и липсата на работна ръка на пазара на труд. Доскоро беше достатъчно да се пусне обява за свободно работно място, но вече и това се променя. Според бизнес анкетите на НСИ през декември 2021 г. 27.1% от промишлените предприятия посочват недостига на работната сила като фактор, затрудняващ дейността им. В статията ви споделям за причините, поради които напускат служителите и как да ги задържите, ако имат намерение за напускане.

Защо напускат служителите?

Оказва се, че повечето от служителите търсят реализация в собствено начинание (бизнес) или в друга, по-добра организация – вече коментирахме, че търсенето е повече от предлагането и в тази ситуация служителите са с предимство пред работодателите.

Причините са:

  • Нежелание да бъдат жертви на изненадващи съкращения. Те търсят повече контрол в живота си.
  • Нежелание да бъдат ръководени от лош мениджър и да работят в токсична среда.
  • Искат да постигнат нещо значимо за тях в живота и да оставят следа.
  • Разполагат с финансови резерви, които могат да им позволят да осигурят начало на техните начинания.
  • Търсене на равновесие между работа и личен живот.

Ако сте работодател и искате да задържите своите добри служители е време да промените поведението си, тъй като ситуацията е променена! Стандартните подходи – заплата, бонуси и други стимули все още работят, но с много по-малка значимост за служителите.

Какво да предприемете в ролята си на работодател?

1. Обърнете внимание на фирмената култура

Ако вие, като работодател не сте се погрижили да създадете и управлявате фирмена култура, то ви уверявам, че все някой я е създал и тя едва ли ще ви хареса. Казано просто – третирайте служителите като Ваши партньори, а не като човек на когото плащате заплата.

2. Заинтересувайте се истински от мнението, проблемите и желанията на служителите

Хората в 21 век са умни, не ги подценявайте! Отнасяйте се много критично и взискателно към издигането и назначаването на мениджъри – мнението на служителите не е за пренебрегване, когато обмисляте „за“ и „против“ дадена кандидатура.

Фирмената култура изяжда стратегията за закуска“ – Питър Дракър

3. Потърсете възможности за промяна на трудовите взаимоотношения с най-добрите ви служители.

Когато даден служител се е развил повече отколкото организацията може да му предложи, една от възможностите е да работи на непълно работно време при вас. Така ще запазите знанията, уменията и опита, като същевременно служителят ще може да се развива и израства в областта си, като допринася за своето лично благосъстояние и ще е от полза и за вас.

4. Започнете да вдъхновявате вашите служители

Ще се изненадате колко малко от мениджърите и собствениците на фирми вдъхновят служителите си, стимулирайки у тях желание да се развиват и усъвършенстват в работата си. Ако искате да постигате бизнес целите си и да увеличавате резултатите си с всяка изминала година е необходимо да положите усилия и в тази посока. Как да вдъхновите екипа си, може да научите от статията Do You Inspire Your Staff? Try it – You May Like It | ActionCOACH.

5. Променете начина за търсене на служители

Започнете да промотирате и да търсите активно препоръки за нови служители не от някой друг, а от вашите настоящи такива. Именно те биха ви препоръчали кадри, които потенциално могат да се превърнат в най-добрите ви бъдещи служители. Разбира се, това може да стане само ако текущите ви служители са щастливи да работят за вас.

Започнете да се срещате и да общувате с най-добрите кадри на други фирми – не, не за да ги „откраднете“, а за да демонстрирате кой сте, какво правите и как го правите, за да сте винаги на разположение. Най-добрите познават много други и имат широка сфера на влияние. Те самите може да решат да дойдат при вас, ако покажете правилните качества или най-малкото може да ви препоръчат като работодател.

Автор: Ганчо Ганев – сертифициран Бизнес треньор към ActionCOACH Bulgaria

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

X